lala

 

Σημαντική, συνεχόμενη και ανησυχητική είναι η αύξηση των μεταναστευτικών ροών μέσω της Τουρκίας προς τη χώρα μας. Οι αριθμοί των συλληφθέντων -στην πλειονότητά τους πρόσφυγες από τη Συρία- μεγαλώνουν σταθερά κάθε μήνα, ενώ δουλεμπορικά σκάφη εντοπίζονται καθημερινά από τις λιμενικές αρχές σε διάφορα σημεία του Αιγαίου. Συνολικά, το πρώτο εξάμηνο φέτος, η αύξηση που σημειώθηκε ήταν 131,55% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Και έπεται συνέχεια, αφού τον Ιούλιο προστέθηκαν άλλοι 4.175…
Μάλιστα από τα στοιχεία που δημοσιεύει σήμερα η «Κ», προκύπτει και προσπάθεια των δουλεμπορικών δικτύων να «σπάσουν» έως και την «Ασπίδα» στον Έβρο, περίπου δύο χρόνια μετά την κατασκευή φράχτη 12,5 χιλιομέτρων και την εντατικοποιημένη αστυνόμευση με τη χρήση σύγχρονων τεχνικών μέσων και μεγάλου αριθμού αστυνομικών για τη φύλαξη στο «ποτάμι». Μόνο εκεί, η αύξηση στο εξάμηνο έφτασε στο 64,40% και από Ιούλιο σε Ιούλιο στο 112,70%.
Οι αριθμοί που περιγράφουν γενικότερα το φαινόμενο είναι αποκαλυπτικοί. Τον Ιούλιο συνελήφθησαν 4.175 άτομα που μπήκαν από θαλάσσης παράνομα από την Τουρκία, όταν τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι ήταν 1.538. Δηλαδή, αύξηση 171,46%. Το πλέον ανησυχητικό; Ολους τους μήνες, φέτος, η τάση ήταν και παραμένει αυξητική. Και κάπως έτσι, ο συνολικός αριθμός των μεταναστών, σε επτά μήνες, έφτασε στα 15.104 άτομα, όταν πέρυσι στο αντίστοιχο διάστημα ήταν μόλις 6.200. Εν προκειμένω, η αύξηση έφτασε στο 143,61%.
Ίδια εικόνα παντού
Η εικόνα είναι ίδια σε όλο το Αιγαίο. Είναι χαρακτηριστικό το τι συνέβη στη Μυτιλήνη το α΄ εξάμηνο: πέρυσι είχαν συλληφθεί 1.998 άτομα. Φέτος, ο αριθμός των συλλήψεων έφτασε τις 4.071. Επιπλέον, σε λιγότερο από ένα μήνα (1-29 Ιουλίου 2014) συνελήφθησαν στη Μυτιλήνη 949 άτομα που είχαν εισέλθει παράνομα από την Τουρκία, όσοι δηλαδή περίπου είχαν μπει τους πρώτους τρεισήμισι μήνες του 2013. Στη Σάμο μόνο τον Ιούλιο του 2014 είχαν συλληφθεί 1.025 άτομα όταν όλο το πρώτο εξάμηνο του 2013 στην ίδια περιοχή είχαν συλληφθεί 962. Στη Χίο τον προηγούμενο μήνα συνελήφθησαν 735 όταν όλο το πρώτο εξάμηνο του 2013 είχαν συλληφθεί μόλις 293 κ.ο.κ.
Οπως προαναφέρθηκε, αύξηση καταγράφεται και στις συλλήψεις μεταναστών που περνούν τα χερσαία σύνορα της χώρας, όπου το πρόβλημα είχε σχεδόν μηδενιστεί μετά την κατασκευή του φράχτη στον Εβρο. Εκεί, ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2013 είχαν συλληφθεί 455 άτομα, το 2014 στο ίδιο διάστημα έφτασαν στους 748, σημειώνοντας αύξηση 64,4%. Το «σφυροκόπημα» της «Ασπίδας» από τα δουλεμπορικά δίκτυα επιβεβαιώνεται και από τις μαρτυρίες αστυνομικών που υπηρετούν στα σύνορα. Μόνο τον Ιούλιο, πέρασαν τον φράχτη 134 μετανάστες, από 63 πέρυσι. «Δεν μπορείτε να δείτε την πραγματική έκταση του προβλήματος. Εδώ και περίπου τέσσερις μήνες οι απόπειρες παράνομης εισόδου από τον Εβρο έχουν αυξηθεί κατακόρυφα. Εκεί που πριν από έναν χρόνο περίπου είχαμε ελάχιστα περιστατικά, σήμερα έχουμε καθημερινές επιχειρήσεις», λέει στην «Κ» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συνοριοφυλάκων Παναγιώτης Χαρέλας.
Από τη Συρία
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι μεταναστευτικές ροές αναμένεται να ενταθούν περαιτέρω εξαιτίας της εμπόλεμης κατάστασης στη Συρία. Ηδη, όπως φαίνεται από τα στοιχεία, η μεγαλύτερη αύξηση στα ποσοστά των συλλήψεων για παράνομη είσοδο αφορά Σύρους. «Εάν αποφασίσουν να φύγουν από τους καταυλισμούς προσφύγων που έχουν δημιουργηθεί σε γειτονικές χώρες, η κατάσταση θα χειροτερέψει. Παράλληλα, παρακολουθούμε με κομμένη την ανάσα και το πώς εξελίσσεται η κατάσταση σε Λιβύη, Αφγανιστάν, Ιράκ και άλλες χώρες», λέει στην «Κ» ο διευθυντής της Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής Παναγιώτης Νίκας.
Ο ίδιος, όπως και οι περισσότεροι που ασχολούνται με το μεταναστευτικό, θεωρούν ότι η Ελλάδα έχει αναλάβει δυσανάλογο βάρος στη διαχείριση του προβλήματος σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. «Αυτήν τη στιγμή πέφτει σ’ εμάς και την Ιταλία παρά το γεγονός ότι τα σύνορά μας είναι και σύνορα της Ευρώπης και παρά το γεγονός ότι οι πρόσφυγες δεν έρχονται με σκοπό να μείνουν στην Ελλάδα, αλλά να προχωρήσουν προς τα βόρεια. Αυτό είναι ξεκάθαρο και από το γεγονός ότι το μεγαλύτερο ποσοστό από αυτούς δεν επιθυμούν να κάνουν αίτηση πολιτικού ασύλου».
Όπως λέει, το γεγονός ότι τα τελευταία δύο χρόνια η χώρα μας προχωρά σε δημιουργία σύγχρονων και αξιόπιστων δομών όσον αφορά τη διαχείριση της μετανάστευσης και αρωγής των προσφύγων θα στερήσει μέρος των επιχειρημάτων Ευρωπαίων αξιωματούχων, οι οποίοι έριχναν ευθύνες στη χώρα μας για ελλείψεις, την ώρα που η συμμετοχή των δικών τους χωρών στην αντιμετώπιση του προβλήματος ήταν ελάχιστη.
Πολύ υψηλό το κόστος φύλαξης
Ο σχεδιασμός του υπουργείου Δημόσιας Τάξης για απόκτηση από την ΕΛ.ΑΣ. μη επανδρωμένων αεροσκαφών (όπως είχε αποκαλύψει η «Κ» στα τέλη Ιουνίου) προέκυψε από τη διαπίστωση ότι η διαρκώς αυξανόμενη μεταναστευτική πίεση που δέχεται η Ελλάδα απαιτεί τη χρήση όσο το δυνατόν πιο εξελιγμένων συστημάτων επιτήρησης της εκτενούς συνοριακής γραμμής.
Τα δεδομένα στις μεταναστευτικές ροές μετέβαλε η κατασκευή του φράχτη στον Εβρο, που έκλεισε σημαντικό τμήμα των χερσαίων περασμάτων για τα κυκλώματα διακίνησης παράνομων μεταναστών. Φαίνεται όμως ότι κι εκεί αρχίζει να δημιουργείται ρήγμα. Παράλληλα, για τη φύλαξη των χερσαίων συνόρων η ΕΛ.ΑΣ. ενίσχυσε το ανθρώπινο δυναμικό με μετακινήσεις αστυνομικών από όλη τη χώρα. Για τη φύλαξη των περασμάτων στον Εβρο χρησιμοποιούνται θερμικές κάμερες, ραντάρ, οχήματα με ενσωματωμένο σύστημα θερμικής απεικόνισης, κινητά κέντρα συντονισμού. Παράλληλα, ήδη από τον περασμένο Απρίλιο, ενεργοποιήθηκε το Κέντρο Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Συνόρων και Μετανάστευσης, το οποίο παρέχει τη δυνατότητα απεικόνισης της κατάστασης στα σύνορα σε πραγματικό χρόνο.
Οσον αφορά τη φύλαξη των θαλάσσιων συνόρων, η μεγάλη έκτασή τους καθιστά εξαιρετικά δύσκολη και απαιτητική την αποστολή του Λιμενικού Σώματος. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, σε περιπολίες για την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης συμμετέχουν 44 πλωτά μέσα του Λιμενικού, μικρού, μεσαίου και μεγάλου βεληνεκούς, και 4 πλωτά μέσα που διατίθενται από τη FRONTEX. Το ένα τρίτο του προσωπικού του Λιμενικού (2.500 άτομα επί συνόλου 7.310) διατίθεται αποκλειστικά για την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, το 2013 το συνολικό κόστος των επιχειρήσεων (έξοδα συντήρησης των πλωτών μέσων, μισθοδοσία, επιχειρησιακό κόστος κ.λπ.) ξεπέρασε τα 63 εκατ. ευρώ, με τη συγχρηματοδότηση της FRONTEX να ανέρχεται μόλις στα 2,6 εκατ.
Πηγή: Καθημερινή

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertisements