Από ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ

Axridos Iwannis 1

Συνέντευξη στη Στέλλα Μεϊμάρη

Ο Κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. και Καθηγητής της Ιστορίας και του Συγχρόνου Βίου των Σλαβικών και λοιπών Ορθοδόξων Εκκλησιών, κ. Μιχαήλ Τρίτος, μιλάει αποκλειστικά στο «pentapostagma.gr», για την εκ νέου σύλληψη και φυλάκιση του Αρχιεπισκόπου Αχρίδος Ιωάννου, καθώς και για τα όσα δεινά παρανόμως υφίστανται αυτός ο μαρτυρικός ιεράρχης. Ο κ. Τρίτος παρακολουθεί εξαρχής από πολύ κοντά την όλη υπόθεση, αγωνιζόμενος με όποιο τρόπο διαθέτει τόσο για την αποφυλάκιση του ίδιου του Αρχιεπισκόπου, όσο και για τη στήριξη της μοναστικής του αδελφότητας.

“Τα τελευταία χρόνια, με πολύ πόνο ψυχής και ιερή αγανάκτηση, παρακολουθούμε τη βάναυση καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο πρόσωπο του Αρχιεπισκόπου Αχρίδος και Μητροπολίτου Σκοπίων Ιωάννου. Αυτός ο μαρτυρικός ιεράρχης δέχεται αλλεπάλληλες καταδικαστικές αποφάσεις από τα ποινικά δικαστήρια των Σκοπίων, επειδή είχε το θάρρος να διακηρύξει ότι η Μακεδονική Εκκλησία των Σκοπίων είναι σχισματική, γιατί περιφρονεί βασικές αρχές της ορθοδόξου εκκλησιολογίας και προτάσσει εθοφυλετικές σκοπιμότητες”, υπογραμμίζει ο κοσμήτορας του Α.Π.Θ. αναφορικά με τα αίτια της παράνομης και παράλογης κράτησης του Αρχιεπισκόπου.

Ο κ. Τρίτος μας περιγράφει με ζοφερό τρόπο τις τραγικές συνθήκες κράτησης του μαρτυρικού αυτού ιεράρχη: “Το μαρτύριο του άρχισε στις 21 Ιουνίου του 2002, όταν η Ιερά Σύνοδος της Σχισματικής Εκκλησίας των Σκοπίων απέρριψε τη συμφωνία του Νις, η οποία έδινε λύση στο υφιστάμενο πρόβλημα. Από εκεί και πέρα και μέχρι σήμερα έχουμε διωγμούς, φυλακίσεις, διαπομπεύσεις, ταλαιπωρίες. Σκεφτείτε ότι αυτός ο άνθρωπος τώρα, ο οποίος είναι Αρχιεπίσκοπος, βρίσκεται σε ένα θάλαμο με άλλους δέκα κρατουμένους του κοινού Ποινικού Κώδικα, ναρκομανείς, εγκληματίες… Με δυνατότητα προαυλισμού μονάχα 2 ώρες τη μέρα που μπορεί να βγαίνει να βλέπει το φως του ήλιου, του απαγορεύουν να διαβάζει ελληνικά και σερβικά βιβλία, μόνο σκοπιανά και αυτά με άδεια του Υπουργείου Δικαιοσύνης και του απαγορεύουν το φοβερότερο, τη θεία κοινωνία, που για έναν ιεράρχη είναι ό,τι πιο βασικό, ακόμα και οι επισκέψεις των οικείων του γίνονται με πολύ δυσκολία.

ekklisia-oxrida_arxiepiskopos-ioannis-495x334

Και όλα αυτά, όπως καταλαβαίνετε, είναι μια τραγωδία γι’ αυτόν τον άνθρωπο. Αλλά και για την αδελφότητα του, καθώς ο Αρχιεπίσκοπος Ιωάννης έχει μια μοναστική αδελφότητα αποτελούμενη από 10 μοναχές, οι οποίες μένουν πάνω από την πόλη «Μοναστήρι», σε ένα χωριό ονομαζόμενο «Ριζόπολη» και εκεί οπωσδήποτε χωρίς τον ποιμένα τους, χωρίς τον προστάτη τους, βρίσκονται εκτεθειμένες σε χίλιους δυο κινδύνους, με φτώχεια, πείνα, δυστυχία και όλων των ειδών τις ταλαιπωρίες”.

Στον Αρχιεπίσκοπο Ιωάννη έχουν συμπαρασταθεί και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος και κυρίως ο Πατριάρχης Σερβίας, στον οποίο ο ίδιος υπάγεται δικαιωματικά. Μάλιστα, όπως τονίζει ο κοσμήτορας του ΑΠΘ, “ο Πατριάρχης Σερβίας έδωσε πρόσφατα μια σκληρή απάντηση στον Αρχιεπίσκοπο των Σκοπίων, ο οποίος, με ημερομηνία 25/7/2014, συνέχισε ένα πόλεμο φθοράς κατά του Αρχιεπισκόπου Αχρίδος. Σε αυτό το κατάπτυστο, ψευδέστατο και συκοφαντικό κείμενο απάντησε ο Πατριάρχης Σερβίας, ο οποίος δηλώνει εμφαντικά ότι δεν αποδέχεται τις ψευδείς κατηγορίες του Στεφάνου και εκφράζει την απορία του γιατί, αντί ο Στέφανος να μεσολαβήσει για την απελευθέρωση του Ιωάννου, συνεχίζει τη συκοφαντική εκστρατεία εναντίον του μαρτυρικιού αυτού ιεράρχη. Και καταλήγει ο Πατριάρχης της Σερβίας λέγοντας ότι, μέχρι την απελευθέρωση του Αρχιεπισκόπου Ιωάννου, δεν μπορεί να γίνει καμιά διαπραγμάτευση για τη λύση της αντικανονικής καταστάσεως στην Εκκλησία των Σκοπίων”.

Ο κ. Τρίτος κάνει λόγο ανοικτά για «πολιτική δίωξη» και καθαρά κυβερνητική παρέμβαση στην υπόθεση του Αρχιεπισκόπου Αχρίδος. Όπως, μάλιστα, σημειώνει χαρακτηριστικά: “Ακόμα και ίδιος ο πρώην πρωθυπουργός της πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας, Νίκολα Γκρούεφσκι, σε συνέντευξη του στο περιοδικό στην εφημερίδα «Focus», υπογράμμισε ότι ο Αρχιεπίσκοπος είναι κρατούμενος για πολιτικούς λόγους.

Από όσα αναφέρθηκαν, καταδεικνύεται η κυβερνητική παρέμβαση στη Δικαιοσύνη για τη σωματική και ηθική εξόντωση του Αρχιεπισκόπου Ιωάννου. Δυστυχώς, μια χώρα που ισχυρίζεται ότι σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα και επιθυμεί να ενταχθεί στο ΝΑΤΟ και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στο βάθος της στηρίζει ένα απολυταρχικό καθεστώς, υπό τη σιωπηλή αδράνεια και αδιαφορία της Ευρωπαϊκής Ενώσεως και των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.

Εγώ προσωπικά κρίνω, ως Ιστορικός των Βαλκανικών Εκκλησιών, ότι η επίλυση αυτού του προβλήματος εμφανίζει μεγάλες δυσχέρειες, λόγω του ασφυκτικού εναγκαλισμού αυτής της Εκκλησίας από το Κράτος, αλλά και της χρησιμοποιήσεως της ως κρατικής υπηρεσίας για ξένους προς την πνευματική της αποστολή στόχους, δηλαδή για να καλλιεργεί τον εθνικισμό και τον εθνοφυλετισμό που δεν έχει καμία σχέση με την οικουμενικότητα και την παγκοσμιότητα του χριστιανισμού”.

Για να υπάρξει κάποια θετική εξέλιξη στην υπόθεση του Αρχιεπισκόπου Αχρίδος, σύμφωνα με τον κοσμήτορα του ΑΠΘ, θα πρέπει να τηρηθούν οι εξής προϋποθέσεις:

“Το επίσημο κράτος να αφήσει ελεύθερη την Εκκλησία να επιτελεί το σωτηριολογικό και λυτρωτικό της έργο.

Η σχισματική Εκκλησία να αναγνωρίσει ως αντικανονικές τις ενέργειες της από το 1968 μέχρι σήμερα και να ζητήσει συγγνώμη από την Μητέρα Εκκλησία της Σερβίας για όσα άτοπα μέχρι τώρα έπραξε σε βάρος της.

Να δεχθεί την ονομασία της Αρχιεπισκοπής Αχρίδος και όχι Μακεδονίας, γιατί αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα που μας αφορά. Δεν μπορείς να πάρεις ένα όνομα που δεν σου ανήκει, είναι αυτό που λέμε το σύνδρομο της δημιουργίας προγόνων.

Και βέβαια να απελευθερωθεί ο Αρχιεπίσκοπος Ιωάννης και να ανοίξει μια νέα σελίδα συζητήσεων, διαπραγματεύσεων και επιλύσεως αυτού του καυτού προβλήματος.

Δηλαδή εγώ πιστεύω ότι, αν τηρηθούν αυτές οι προϋποθέσεις, θα μπορούσε να τους δοθεί μια αυτονομία, όπως έχει σήμερα η Φιλανδία και η Εσθονία και μέχρι πρότινος η Τσεχία και η Σλοβακία και αργότερα –γιατί όχι- και αυτοκεφαλία. Έτσι θα κλείσει μια χαίνουσα πληγή στο σώμα της Ορθοδόξου Εκκλησίας και θα παύσει το ένα και πλέον εκατομμύριο των Ορθοδόξων που ζουν στα Σκόπια να γίνεται βορρά σε κάθε είδος προσηλυτισμού.

Μέχρι τότε πρέπει όλοι μας να βοηθήσουμε, να στηρίξουμε, να διαφωτίσουμε γι’ αυτό θέμα και κυρίως να στηρίξουμε και αυτές τις καημένες δέκα μοναχές, που είναι μόνες τους και εγκαταλελειμμένες. Όποιος από τους αναγνώστες σας έχει αυτή την ευαισθησία να στηρίξει αυτούς τους ανθρώπους, ας επικοινωνήσει μαζί μου στο τηλέφωνο 6937-257655 για να τους υποδείξω τον τρόπο”, καταλήγει ο Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής.

Advertisements