H διεθνής καλλιτεχνική έκθεση, που διοργανώνεται κάθε πέντε χρόνια στο Κάσελ της Γερμανίας, ταξιδεύει σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Της Ειρήνης Πλιάτσικα

Στο πλαίσιο της Documenta 14 η “Συμφωνία των Αντηχήσεων” θα ξεδιπλωθεί σε τρία σημεία της Θεσσαλονίκης, στη Ροτόντα, στο ανακτορικό συγκρότημα του Γαλερίου και στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

H διεθνής καλλιτεχνική έκθεση, που διοργανώνεται κάθε πέντε χρόνια στο Κάσελ της Γερμανίας, ταξιδεύει σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Στη δεύτερη θα έχει παρουσία με τη “Συμφωνία των Αντηχήσεων”, που αποτελεί μία μεταφορά του έργου “Η Συμφωνία των Σειρήνων” του Arseny Avraamov. Περίπου 100 χρόνια μετά οι καλλιτέχνες και φίλοι Bruce Odland και Sam Auinger ξεδιπλώνουν τους ήχους του συνθέτη στο παρόν συνδυάζοντάς τους με τους σύγχρονους-μηχανικούς ήχους της πόλης. Όπως τόνισε η Elena Sorokina, επιμελήτρια του δρώμενου, “οι καλλιτέχνες ενδιαφέρθηκαν για την ιστορία του ήχου, του θορύβου και της σιωπής. Δεν πρόκειται για μία απλή αναπαραγωγή του προϋπάρχοντος έργου αλλά για μία εξέλιξη και μία μεταφορά της στους ήχους μιας σύγχρονης πόλης, στην οποία δεν κυριαρχούν πια οι ήχοι των εργοστασίων”.

Οι δύο καλλιτέχνες καταγράφουν τους ήχους του μοντερνισμού σε πολλές χώρες όλου του κόσμου τα τελευταία 30 χρόνια. Τη δεκαετία του 1990 ξεκίνησαν να χρησιμοποιούν τους “ηχητικούς σωλήνες”, για να μπορέσουν να μετατρέψουν τους θορύβους της πόλης σε αρμονία, αλλά και για να καταγράψουν τους ήχους της καθημερινότητας. Αυτό που κατάλαβαν σύντομα είναι ότι μέσα από αυτούς τους ήχους άκουγαν τους ρυθμούς της ώρας αιχμής, τη μουσική του ανθρώπινου σμήνους και τον “παλμό της οικονομίας”, όπως ανέφεραν και οι ίδιοι.

Ο Bruce Odland τονίζει ότι “το να ακούς και να σκέφτεσαι με το αυτί είναι μία νέα οπτική και ξετυλίγει μία καινούργια γενιά ακουσμάτων”.

Με τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζουν τους ήχους της καθημερινότητας δείχνουν ότι δεν πρόκειται απλά για κάτι ενοχλητικό. Όπως σημειώνει ο Sam Auinger, “αυτό που επιδιώκουμε μέσα από τη ‘Συμφωνία των Αντηχήσεων’ είναι να έρθει το κοινό σε επαφή με την ομορφιά των ήχων που καθημερινά προσπαθεί να ‘αποκόψει’”.

Οι ήχοι της Θεσσαλονίκης

Οι Ο+Α αναφέρουν συγκεκριμένα για τη Θεσσαλονίκη ότι είναι μία πόλη που παρέχει τη δυνατότητα να ακουστούν πολλοί καθημερινοί ήχοι μέσα από πολλά μέρη της, όπως η Ροτόντα και το ανακτορικό συγκρότημα του Γαλερίου. Επιπλέον ο ήχος της Τσιμισκή συνδέει όλον τον κόσμο της Θεσσαλονίκης, όλες τις δουλειές της πόλης και τους προσφέρει τεράστιο υλικό για επεξεργασία.

Ο άλλος επιμελητής της “Συμφωνίας των Αντηχήσεων” Bonaventure Soh Bejeng Ndikung θεωρεί ότι ο ήχος είναι βασική πηγή γνώσης και προσφέρει εμπειρίες χωρίς όρια. “Το αυτί δεν λειτουργεί όπως το μάτι, για να ακούσεις κάτι, πρέπει να είσαι υπομονετικός”, δηλώνει.
Στη Ροτόντα θα ακουστούν οι ηχογραφήσεις των Ο+Α από όλο τον κόσμο.
Η “Συμφωνία των Αντηχήσεων” χωρίζεται σε τρία μέρη. Ξεκινά με το Πρελούδιο “Συντονίζοντας τα ερείπια”, που θα ακουστεί αύριο από τις 5.30 μ.μ. έως τις 10 μ.μ. στο ανακτορικό συγκρότημα Γαλερίου. Συνεχίζει την ίδια ημέρα από τις 9 μ.μ. έως τις 10 μ.μ. στη Ροτόντα με το “Ρέκβιεμ για την οικονομία της εξόρυξης”. Και κλείνει με την έκθεση CODA, μία συλλογή που συγκεντρώθηκε από τον Γεώργιο Κωστάκη και περιλαμβάνει σπάνιο αρχειακό υλικό από τα μουσικά πειράματα των Ο+Α. Η έκθεση θα εγκαινιαστεί το Σάββατο στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και θα παρουσιάζεται έως τις 16 Σεπτεμβρίου. Η ηχητική εγκατάσταση φιλοξενείται από το δήμο Θεσσαλονίκης, διεύθυνση Πολιτισμού.


Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Μακεδονία» την Πέμπτη 13 Ιουλίου 2017

Advertisements